Kabelverbindingen Hoekse Lijn

De ontwikkeling van de Hoekse Lijn is in volle gang. De Hoekse Lijn vervangt het bestaande treintraject door een metrolijn tussen Rotterdam Centrum en Hoek van Holland. Waar de trein eerst een aantal honderd meter voor het strand stopte, gaat de metro nu door tot aan de zandkorrels. Vanaf februari 2018 gaat de reistijd van Schiedam tot Hoek van Holland precies 25 minuten duren. Batenburg Energietechniek heeft voor het gehele traject de automatische veerafspanningen Tensorex C+, kabelsets en de dooslagveiligheden geleverd.

Van heavy naar light rail

Het traject wordt omgebouwd van trein (ProRail) naar metro (RET). Hierdoor spreken we over een verandering van heavy naar light rail. Dit heeft geresulteerd in nieuwe bekabeling, andere beveiliging, andere elektrische spanning en andere besturings- en retourstroom kabels over het gehele traject.

Tensorex C+

De bovenleiding wordt over het gehele traject afgespannen door de Tensorex C+. Dit is een automatische onderhoudsarme veerafspanning welke de hang- en rijdraden op de gewenste trekspanning houdt. De koperen bovenleiding wordt blootgesteld aan de seizoensgebonden temperatuur veranderingen. Door het gebruik van deze Tensorex C+ worden de opgetreden lengteveranderingen gecompenseerd en blijft de rijdraad strak hangen voor de juiste elektrische verbinding met de pantograaf. Mede door deze Tensorex C+ kan er een efficiënte treindienst worden gegarandeerd.

Kabelsets

Kabelsets

De door ons geproduceerde en geleverde kabelsets zijn van Aluminium; dit om o.a. koperdiefstal tegen te gaan. De sets worden toegepast om de retourstromen terug te leiden naar de retourstroom transformatoren. De kabelschoen standen, lengtes van deze kabelsets en samenstelling zijn gezamenlijk met de eindklant bepaald.

Doorslagveiligheid

De spanning in de bovenleiding is van 1500V DC (ProRail) verlaagd naar de metro spanning 750V DC. De functie van de DSV is het doorverbinden van geleidende objecten met het retourcircuit bij het onbedoeld in aanraking komen met de tractiespanning van 750V DC. Hiervoor wordt langs het gehele traject onze vernieuwde DSV toegepast.

In februari 2018 moet de Hoekse Lijn opgeleverd worden. Dit betekend dat u in de zomer van 2017 alleen met de snelbus bij het strand terecht kan. In de zomer van 2018 kunt u sneller dan voorheen naar de zon door de creatieve oplossingen van Batenburg Energietechniek.

Sitemap