Tensorex voor Schipholspoortunnel

 

De railinfrastructuur in Nederland kent enkele cruciale knooppunten. Een daarvan is de Schipholspoortunnel, die een groeiend aantal reizigers toegang geeft tot Schiphol voor woon-werkverkeer, en zaken- en vakantiereizen. Betrouwbaar vervoer is hier van groot belang, zodat alles op alles wordt gezet om storingen, en dus vertragingen, te voorkomen. Daarom worden er steeds hogere eisen gesteld aan materialen ten behoeve van de bovenleiding en de energievoorziening. De voorkeur hebben materialen die weinig onderhoud behoeven.

Ten tijde van de bouw in 1975 werden gasafspanners geïnstalleerd, onder meer omdat deze ruimtebesparend waren. Onlangs moesten de gasafspanners in de eerste tunnelbuis worden vervangen omdat ze niet meer voldeden aan de strenge eisen van beheerder ProRail.

Gasafspanners: onvoldoende prestaties

De gasafspanners kampten met olieverlies en een teruglopende gasdruk. Het gevolg is een afname van de vereiste constante trekkracht. Dat vereist extra inspecties en dus veel onderhoud. Kortom: tijdrovend materieel dat matig presteert. Ingenieursbureau Movares Nederland kreeg van ProRail de opdracht om de vervanging van de gasafspanners technisch te begeleiden en won daarom technisch advies in bij Seher. Uiteraard met daarbij de vraag om een alternatief product te leveren.

Tensorex®-veerafspanners ideaal voor Schipholspoortunnel

Wij adviseerde de Tensorex®-veerafspanners van Pfisterer Milaan. Omdat de tunnel slechts een beperkte ruimte heeft, is dit compacte product uitermate geschikt. In overleg met Movares, Pfisterer en Seher is de standaarduitvoering van Tensorex® zodanig aangepast dat zowel de draagkabel als de rijdraad afgespannen kunnen worden in de beschikbare ruimte. Tensorex®-veerafspanners functioneren 100% mechanisch en zijn onderhoudsvrij. Een product dat met volle tevredenheid werd ontvangen en voor gebruik is vrijgegeven door ProRail. De grootste uitdaging moest echter nog komen…

Vervanging in sneltempo

De beschikbare tijd voor de vervangingswerkzaamheden was zeer beperkt. Onderbrekingen in de dienstregeling moesten tot een minimum beperkt worden, en zeker het vervoer van en naar Schiphol. Daarom moesten de gasafspanners ’s nachts vervangen worden, met een strikte deadline in de vroege ochtend zodat de eerste trein ongestoord kon passeren. In totaal ging het om 35 Tensorex®-veerafspanners, twee stuks per nacht. Een spoedklus van formaat waarbij de on-site-instructie van de monteurs van Strukton Railinfra en een perfecte planning van montage en logistiek voorwaarden waren. Topkwaliteit dus op alle fronten.

Sitemap