Meer informatie?
Frank Plukker
Accountmanager
Spooraannemer VolkerRail is in januari begonnen met de aanleg van het spoor op het 4 kilometer lange viaduct van het Theemswegtracé. Voor het realiseren van de bekabeling voor energie- en spoorwegapplicaties hebben wij verbindingsmoffen geleverd voor de Balise- en middenspanningskabels.
Wamtekrimpmof voor Balise-kabel
Batenburg Energietechniek heeft een specifieke mof-set ontwikkeld voor de Balise-kabel. Deze complete set bevat alle onderdelen voor het maken van deze verbindingsmof voor deze specifieke kabel. Kortom, het leveren van totaal sets om het gehele traject te voorzien van veilige verbindingen. De lassers van Volker Stevin Kabelwerken Railinfra zijn bij het Railcenter getraind om deze speciale verbindingen te maken. In totaal zijn er een honderdtal van deze verbindingen op dit traject gemaakt.
Daarnaast hebben we voor de middenspanningskabels verbindingsmoffen type SOJ van NKT geleverd. Beide moffen voldoen aan de door ProRail gestelde eisen.
ProRail
Het Havenbedrijf Rotterdam investeert samen met het Rijk en de Europese Unie circa 300 miljoen euro in het Theemswegtracé. Na oplevering komt het beheer in handen van ProRail. Het spoorvervoer en het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven groeit naar verwachting in de komende jaren. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet daarom een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé moet dit knelpunt oplossen. Het nieuwe tracé passeert twee boogbruggen en maakt onderdeel uit van de Betuweroute. Meer weten over onze energie technische oplossingen voor rail? Lees het hier.